sâmbătă, 11 august 2007

Axa 1 : Cresterea competitivitatii economice a sectorului agricol si forestier

Măsura Modernizarea exploataţiilor agricole

Articole care stau
la baza măsurii
Articolul 20(b) (i) ,26 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005, Articolul 17 şi
punctul 5.3.1.2.1. din Anexa II a Regulamentului (CE) nr. 1974/2006 ,
Articolul 34 şi Anexa VIII, secţiunea II (1) şi (2) din Tratatul privind
aderarea României la Uniunea Europeană,

Codul măsurii 121

Motivaţia sprijinului

În România, procesul de retrocedare al terenului agricol în proprietate privată, a început în anul 1991 şi a continuat în etape succesive, astfel încât, până în anul 2005, s-a retrocedat peste 96% din suprafaţa totală a terenului agricol deţinut de fermele de stat. Schimbările structurale din agricultură, au condus la înfiinţarea exploataţiilor agricole de dimensiuni diferite în funcţie de tipul de exploataţie: exploataţii de subzistenţă cuprinse între 0 - 2 UDE10, care deţin în exploatare 45,24% din totalul suprafeţei agricole utilizate, exploataţii de semi-subzistenţă cuprinse între 2 - 8 UDE, care utilizează 16,09 % şi exploataţii comerciale, mai mari de 8 UDE care utilizează 38,67% (Institutul Naţional de Statistică, 2005).
Din cele 4.256.152 de proprietăţi agricole înregistrate la nivelul anului 2005, utilizând o suprafaţă agricolă de 13.906.700 ha s-au înscris în baza de date a Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură, la data de 01.06.2007, un număr de 1.232.616, care exploatează o suprafaţă de 9.705.502 ha. Pentru a fi înscrise în baza de date, exploataţiile agricole trebuie să deţină în exploatare suprafeţe de minim 1 ha, iar parcelele să nu aibă mai puţin de 0,3 ha.
Nivelul de dotare existent în agricultura României este insuficient, nu este adaptat condiţiilor de
producţie care sunt foarte variate (tip de sol, pantă, climă etc.) şi nu este în măsură să asigure
efectuarea lucrărilor mecanice în perioadele optime prevăzute de tehnologiile de cultură. Mai mult, capitalul fizic, încă se caracterizează printr-un grad ridicat de uzură, atât fizică cât şi morală.
În perioada 2000-2006, prin măsura 3.1 “Investiţii în exploataţiile agricole” din cadrul Programului SAPARD, s-a alocat fermierilor un sprijin financiar în valoare de 259,07 milioane euro. Sprijinul a constat în achiziţionarea de tractoare, maşini şi echipamente agricole performante, investiţii pentru modernizarea tehnologiilor de obţinere a produselor agricole şi de creştere a animalelor. Astfel, până la sfârşitul anului 2006, s-au construit şi modernizat 629 de grajduri şi alte construcţii în ferme; s-au modernizat 16 sere pe o suprafaţă de 1,432 ha şi s-au construit 71 sere noi pe o suprafaţă de 16,689 ha; s-au achiziţionat 8.713 de utilaje şi echipamente; s-au înfiinţat şi modernizat 684,403 ha de plantaţii pomicole şi 952,540 ha plantaţii viticole, etc.
Ca urmare a investiţiilor realizate cu sprijin financiar acordat în perioada de pre-aderare, exploataţiile agricole comerciale, în parte, au reuşit să se adapteze nevoilor actuale ale pieţei. Cu toate acestea, este necesară îmbunătăţirea competitivităţii exploataţiilor, în special a celor de semi-subzistenţă care prin investiţii, atât de tipul capital fix, cât şi de tipul introducerii de tehnologii noi şi performante vor conduce la transformarea unui număr mare de astfel de ferme în exploataţii agricole viabile din punct de vedere economic.
În urma analizei sectorului agricol, se impune în continuare, accelerarea restructurării şi modernizării exploataţiilor agricole, având în vedere importanţa economică, ecologică şi socială a acestora, pentru asigurarea dezvoltării unei agriculturi competitive şi durabile, în conformitate cu cerinţele ecocondiţionalităţii.
10 Unitatea de dimensiune economică (UDE) reprezintă unitatea prin care se exprimă dimensiunea economică a unei exploataţii agricole determinată pe baza marjei brute standard a exploataţiei (Decizia Comisiei nr. 85/377/EEC). Valoarea unei unităţi de dimensiune
economică este de 1200 euro.
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 111

Obiectivele măsurii

Obiective generale

Creşterea competitivităţii sectorului agricol printr-o utilizare mai bună a resurselor umane şi a
factorilor de producţie precum şi îmbunătăţirea calităţii produselor obţinute şi respectarea normelor comunitare privind cerinţele de eco-condiţionalitate (cross-compliance).

Obiective specifice

• Introducerea şi dezvoltarea de tehnologii şi procedee noi, diversificarea producţiei inclusiv a
celei biologice, precum şi obţinerea şi utilizarea de energie regenerabilă;
• Adaptarea exploataţiilor la noile standarde comunitare;
• Ajustarea profilului, nivelului şi calităţii producţiei obţinute în fermă la cerinţele pieţei;
• Creşterea veniturilor exploataţiilor agricole sprijinite;
• Sprijinirea membrilor grupurilor de producători sau ai altor forme asociative în vederea
încurajării fenomenului de asociere.

Obiective operaţionale

Promovarea investiţiilor în exploataţiile agricole din sectorul animal şi vegetal, de exemplu
construirea şi/sau modernizarea construcţiilor agricole din cadrul acestora, achiziţionarea de maşini şi utilaje noi şi înfiinţarea de plantaţii de pomi şi viţă de vie .

Domeniul de acţiune

În cadrul acestei măsuri vor fi sprijinite investiţiile orientate spre dotarea cu utilaje şi echipamente
performante în raport cu structura agricolă actuală, precum şi investiţiile privind adaptarea
construcţiilor agricole pentru respectarea standardelor comunitare şi creşterea competitivităţii
exploataţiilor agricole.
Scopul sprijinului acordat prin măsură, cuprinde:
a) Îmbunătăţirea performanţelor generale ale exploataţiilor agricole;
b) Respectarea standardelor comunitare aplicabile tipurilor de investiţii prevăzute la capitolul
“Tipuri de investiţii”;
c) Creşterea calităţii produselor obţinute şi diversificarea producţiei agricole;
d) Promovarea producerii şi utilizării durabile de energie din surse regenerabile în cadrul fermei;
e) Creşterea competitivităţii produselor agricole prin promovarea procesării produselor
tradiţionale la nivelul fermei şi comercializarea directă a acestora.
Vor avea prioritate investiţiile realizate:
- de asociaţii cu personalitate juridică, cooperative, grupuri de producători, constituite
conform legislaţiei în vigoare şi de membrii acestora;
- în ferme ecologice, din sectorul vegetal şi de creştere a animalelor;
- în sectorul vegetal pentru producţia de legume, fructe, cartofi, struguri de vin şi
orez;
- în sectorul de creştere a animalelor pentru bovine de carne, porcine, ovine şi
caprine.
Prevederile acestei măsuri se aplică la nivelul întregului teritoriu al României.
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 112

Descrierea tipului de beneficiari

Persoane fizice autorizate, asociaţii familiale autorizate şi persoane juridice constituite în conformitate cu legislaţia în vigoare, care funcţionează în domeniul agricol, cu excepţia exploataţiilor de subzistenţă.
Definirea categoriilor de beneficiari în funcţie de baza legală de înfiinţare, organizare şi funcţionare se va face în Ghidul Solicitantului.

Condiţii minime pentru acordarea sprijinului:

a) Proiectul trebuie să respecte conformitatea cu obiectivele măsurii, să fie în acord cu
potenţialul agricol al zonei şi să demonstreze viabilitatea economică la data dării în
exploatare a investiţiei;
b) Beneficiarul sau responsabilul tehnic al proiectului trebuie să dovedească o pregătire
profesională, în raport cu proiectul;
c) Beneficiarul trebuie să declare, că asigură co-finanţarea investiţiei;
d) Beneficiarul trebuie să prezinte toate avizele şi acordurile sanitar-veterinare, fitosanitare şi de mediu necesare realizării investiţiei în cadrul proiectului.

Descrierea standardelor

În cazul introducerii unui standard comunitar nou, se acordă o perioadă de graţie de maximum 36 de luni de la data la care standardul devine obligatoriu pentru exploataţiile agricole.
Tinerilor fermieri care beneficiază de sprijinul prevăzut în Regulamentul (CE ) nr. 1698/2005 la
articolul 20 lit. (a), punctul (ii), li se acordă sprijin pentru investiţiile realizate cu scopul respectării standardelor comunitare în vigoare, dacă au fost incluse în Planul de afaceri, prevăzut la articolul 22 aliniatul (1) litera (c) din Regulamentul menţionat. Perioada de graţie la sfârşitul căreia trebuie respectate standardele comunitare, nu poate depăşi 36 de luni de la data instalării tinerilor.
În cadrul acestei măsuri sunt eligibile investiţiile pentru introducerea standardelor comunitare,
conform articolului 4 şi Anexei III din Regulamentul (CE) 1782/2003:
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 114
d) sporirea oportunităţilor de producere şi valorificare a produselor agricole care îndeplinesc
standardele comunitare (de exemplu: achiziţia de echipamente pentru depozitarea produselor
agricole);
e) creşterea gradului de utilizare a resurselor naturale regenerabile şi îmbunătăţirea eficacităţii
folosirii acestora (de exemplu: achiziţionarea de instalaţii pentru utilizarea energiei din surse
regenerabile).
Tipuri de investiţii ( corporale/necorporale)
În cadrul acestei măsuri, sprijinul va fi acordat investiţiilor corporale şi necorporale, după cum
urmează:
i. Construirea şi/sau modernizarea clădirilor utilizate pentru producţia agricolă la nivel de fermă,
incluzându-le şi pe cele pentru protecţia mediului;
ii. Construirea şi/sau modernizarea infrastructurii rutiere interne sau de acces din domeniul agricol,
inclusiv utilităţi şi racorduri necesare proiectului;
iii. Construirea şi/sau modernizarea fermelor de vaci lapte care se încadrează în sistemul european al
cotei de lapte;
iv. Construirea şi/sau modernizarea serelor, inclusiv a centralelor termice şi instalaţiilor de irigat,
asigurarea utilităţilor în vederea respectării condiţiilor de mediu;
v. Achiziţionarea sau achiziţionarea în leasing de tractoare noi, combine de recoltat, maşini, utilaje,
instalaţii, echipamente şi accesorii, echipamente şi software specializate;
vi. Achiziţionarea sau achiziţionarea în leasing de noi mijloace de transport specializate, necesare
activităţii de producţie;
vii. Achiziţionarea terenurilor pentru construcţii cu scop productiv, a căror valoare nu depăşeşte 10% din valoarea eligibilă a proiectului, stabilită, în baza unui sistem unitar de evaluare;
viii. Înfiinţarea plantaţiilor viticole pe suprafeţe cu drept individual de replantare, drept de plantare provenit dintr-o rezervă sau a unui drept de plantare nouă;
ix. Înfiinţarea pepinierelor de viţă de vie şi pomi fructiferi;
x. Investiţii pentru producerea şi/sau utilizarea durabilă a energiei regenerabile în cadrul fermei;
xi. Investiţii pentru procesarea produselor agricole la nivelul fermei, cuprinzând echipamente pentru
vânzarea acestora, inclusiv depozitare, răcire, etc;
xii. Contribuţia în natură, conform articolului 54 din Regulamentul (CE) nr. 1974/2006, pentru
înfiinţarea plantaţiilor de pomi, arbuşti fructiferi şi de viţă de vie, într-un procent de până la 20% din valoarea eligibilă a proiectului;
xiii. Costurile generale ale proiectului, reprezentând: taxe pentru arhitecţi, ingineri şi consultanţi, studii
de fezabilitate, taxe de certificare, achiziţionarea de patente şi licenţe (maxim 10% din valoarea
totală eligibilă a proiectului, dacă proiectul prevede şi construcţii, şi maxim 5% în cazul în care
proiectul nu prevede realizarea construcţiilor);
xiv. Investiţii necesare adaptării exploataţiilor pentru agricultura ecologică;
xv. Investiţiile necesare realizării conformităţii cu standardele comunitare.
În condiţiile finanţării unor investiţii complexe (investiţii care prevăd construcţii şi montaj), durata
realizării unui proiect nu poate depăşi trei ani.
Costurile neeligibile sunt:
i. Construcţia sau modernizarea locuinţei;
ii. Achiziţionarea de bunuri second-hand;
iii. Achiziţia de drepturi de producţie agricolă, de animale, plante anuale şi plantarea lor, conform
art. 55, pct.2 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1974/2006;
iv. Achiziţionarea de teren agricol şi pentru construcţii cu scop administrativ;
v. Achiziţionarea de teren pentru construcţii în scop productiv, ce depăşeşte 10% din valoarea
eligibilă a proiectului;
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 115
vi. TVA, cu excepţia TVA-ului nedeductibil, în cazul în care este în mod real şi definitiv suportat
de către beneficiari, alţii decât persoanele neimpozabile, conform art.71 (3), lit. a din
Regulamentul (CE) nr. 1698/2005;
vii. Costuri operaţionale, inclusiv costuri de întreţinere şi chirie;
viii. Comisioane bancare, costurile garanţiilor şi cheltuieli similare;
ix. Contribuţia în natură, cu excepţia contribuţiei pentru înfiinţarea plantaţiilor de pomi, arbuşti
fructiferi şi de viţă de vie într-un procent de peste 20% din valoarea eligibilă a proiectului;
x. Costuri de schimb valutar, taxe şi pierderi ocazionate de schimburile valutare asociate
contului euro APDRP;
xi. Costurile aferente unui contract de leasing: taxa de management, dobânzi, prima de asigurare,
etc.
xii. Costuri realizate înainte de aprobarea proiectului, cu excepţia studiilor tehnice, a planurilor de
afaceri şi a studiilor de fezabilitate;
xiii. Costuri aferente Planului de afaceri sprijinit prin măsura 143 „Furnizarea de servicii de
consiliere şi consultanţă pentru fermieri”
xiv. Costuri privind închirierea de maşini, utilaje, instalaţii şi echipamente.
xv. Achiziţia de mijloace de transport pentru uz personal şi transport persoane;
xvi. Investiţii privind operaţiunile de simplă înlocuire în conformitate cu art.55 din Regulamentul
(CE) nr. 1974/2006.
Tipul sprijinului
Sprijin public nerambursabil
Prevederi privind Fondul de Garantare a Creditului Rural (FGCR)
În conformitate cu prevederile art. 71 alin. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005 se va constitui un sistem eficient de management al riscului, prin cofinanţarea cheltuielilor ocazionate de contribuţia MADR la înfiinţarea de fonduri locale de garantare rurală pentru acordarea de garanţii cât şi la
constituirea unui fond de contra-garantare în scopul diminuării riscului. Sistemul de garantare rurală va respecta prevederile art. 50-52 din Regulamentul (CE) nr. 1974/2006.
Fondurile locale de garantare rurală se vor înfiinţa ca entităţi juridice şi financiare independente, iar capitalizarea acestora se va face din contribuţia publică prin PNDR. Criteriile, termenii şi condiţiile de garantare pentru fonduri locale de garantare rurală vor fi specificate în convenţiile încheiate între Autoritatea de Management pentru PNDR din cadrul MADR şi fondurile locale de garantare rurală.
Fondul de contra-garatare se va constitui la nivelul ministerului şi va fi gestionat de către Autoritatea de Management pentru PNDR împreună cu Fondul de Garantare a Creditului Rural, instituţie financiară nebancară, înfiinţată în anul 1994, în baza Programului Phare RO 9203.
Vor putea beneficia de garanţii investiţiile din axa I, din cadrul măsurii 121 „Modernizarea
exploataţiilor agricole”, precum şi cele din cadrul măsurilor 123 „Creşterea valorii adăugate a
produselor agricole şi forestiere”, 125 „Îmbunătăţirea şi dezvoltarea infrastructurii legate de
dezvoltarea şi adaptarea agriculturii şi silviculturii” şi 122 „Îmbunătăţirea valorii economice a
pădurii”. De asemenea, vor putea fi garantate obiective de investiţii din cadrul axei III aferente
măsurilor 312 – „Sprijin pentru crearea şi dezvoltarea de microîntreprinderi”, 322 - „Renovarea, dezvoltarea satelor, îmbunătăţirea serviciilor şi punerea în valoare a moştenirii rurale” şi 313 „Încurajarea activităţilor turistice”.

Volumul sprijinului

Sprijinul public nerambursabil se compune din:
- 80 % contribuţie comunitară;
- 20 % contribuţie naţională.
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 146

Niciun comentariu: