duminică, 12 august 2007

Axa 1 : "Masura Cresterea valorii adaugate a produselor agricole si forestiere"

Măsura Creşterea valorii adăugate a produselor agricole şi
forestiere


Articole care stau la baza măsurii
Articolele 20 (b) (iii) şi 28 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005,
Articolul 19 şi punctul 5.3.1.2.3 din Anexa II a Regulamentului (CE) nr.
1974/2006, articolul 34 şi Anexa VIII – secţiunea II (3) din Tratatul privind
aderarea României la Uniunea Europeană

Codul măsurii 123

Motivaţia sprijinului

Numărul întreprinderilor din industria alimentară a crescut în perioada 1998-2006 cu 585 de unităţi, ajungând în prezent la un număr de aproximativ 11.000. Ponderea industriei alimentare în cadrul industriei prelucrătoare a fost relativ ridicată, de circa 12% din valoarea producţiei industriale în 2005, dar în scădere treptată, cu 4% faţă de anul 1998, ceea ce înseamnă că sectorul alimentar, alături de întregul sector al industriei prelucrătoare trece printr-o perioadă de restructurare.
Producţia principalelor produse alimentare a avut evoluţii diferite în perioada de referinţă. Astfel, s-au înregistrat creşteri ale producţiei (fizice) în cazul unor grupe de produse, cum ar fi: preparate din
carne, produse lactate proaspete şi brânzeturi, uleiuri comestibile, iar pentru alte grupe de produse (conserve din legume şi fructe, lapte de consum, făină de grâu şi secară) s-au înregistrat scăderi.
În ceea ce priveşte dimensiunea întreprinderilor din industria alimentară, două treimi din acestea sunt de dimensiuni mici (sub 9 angajaţi) iar în jur de 1% sunt foarte mari (peste 250 angajaţi).
Deoarece calitatea materiei prime şi restructurarea unităţilor agro-alimentare au constituit probleme pentru aderarea României la Uniunea Europeană, Comisia a acordat o perioadă de tranziţie, până la 31 decembrie 2009, pentru unităţile de procesare a laptelui şi a cărnii, în vederea alinierii acestora la cerinţele de igienă comunitare pentru îmbunătăţirea calităţii acestor materii prime şi obţinerii unor produse eligibile pentru schimburi intracomunitare.
Astfel, situaţia din iunie 2007, privind asigurarea conformităţii în sectorul producţiei şi prelucrării cărnii (carne roşie şi de pasăre), arată că din numărul total de 425 de unităţi, 123 de unităţi corespund normelor Uniunii Europene şi sunt autorizate pentru schimburi intracomunitare, iar 302 sunt aprobate pentru perioada de tranziţie până la 31.12.2009.
În sectorul lapte şi produse lactate, numărul total de unităţi este de 259, din care 52 de unităţi
corespund normelor Uniunii Europene şi sunt autorizate pentru schimburi intracomunitare, iar 207 sunt aprobate pentru perioada de tranziţie până la 31.12.2009.
Deficitul balanţei comerciale de produse agro-alimentare, de aproximativ 1,3 miliarde Euro (la nivelul anului 2005), precum şi analiza structurii exporturilor de produse alimentare demonstrează că există o pondere ridicată a produselor alimentare neprocesate, comparativ cu cele procesate, determinată de slaba competitivitate a acestora.
În perioada 2000-2006, prin măsura 1.1 “Îmbunătăţirea prelucrării şi marketingului produselor
agricole şi piscicole” din cadrul Programului SAPARD, a fost alocat un sprijin financiar în valoare de 379,51 milioane euro (fonduri publice) pentru înfiinţarea şi modernizarea unităţilor de procesare, prelucrare şi marketing a produselor agricole şi piscicole. Majoritatea investiţiilor realizate au vizat implementarea cerinţelor acquis-ului comunitar, condiţii ce trebuiau îndeplinite până la data aderării.
Sprijinul acordat prin Programul SAPARD (în perioada august 2002 – decembrie 2006) pentru
modernizarea capacităţilor existente de procesare şi marketing a corectat o parte din deficienţele menţionate, fiind repartizat pe activităţi, după cum urmează: 48,11% pentru abatorizare, 23,90% pentru procesare lapte, 2,42% procesare vin. S-au creat astfel, un număr de 2.232 locuri de muncă, din care cele mai multe în sectorul de procesare carne (1243) şi lapte (515).
Deşi industria alimentară a beneficiat în perioada de pre-aderare de sprijin financiar prin Programul SAPARD şi programe naţionale, acest sector continuă să se confrunte cu lipsa conformităţii cu
standardele comunitare, cu sistemele internaţionale de management al calităţii produselor şi de
Analiză a Pericolelor şi Punctelor Critice de Control (HACCP).
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 124
Pentru sectorul primar de producţie, industria alimentară reprezintă o oportunitate pentru asigurarea unei pieţe de desfacere sigure. O altă soluţie pentru asigurarea acestei pieţe este dată de livrarea materiilor prime agricole către întreprinderile care produc energie regenerabilă.
Sectorul de procesare agro-alimentar joacă un rol foarte important nu numai în crearea de noi
oportunităţi pentru ocuparea forţei de muncă, dar şi în nutriţie şi sănătate publică.
Numeroase comunităţi rurale din zonele cu păduri depind de procesarea produselor forestiere
lemnoase şi nelemnoase. Acest sector însă, nu este suficient de dezvoltat, necesitând investiţii pentru atingerea standardelor UE, privind calitatea produselor, protecţia mediului şi asigurarea protecţiei muncii. Unităţile existente de procesare a produselor forestiere se confruntă cu probleme cauzate de valoarea adăugată scăzută a produselor precum şi de volumul scăzut al vânzărilor. Astfel, sunt
necesare investiţii pentru modernizarea tehnologiilor de producţie şi achiziţii cu scopul de a creşte valoarea adăugată şi calitatea produselor.
Se prevede astfel o creştere a valorii adăugate a produselor forestiere la nivel de micro-întreprindere, ceea ce va conduce la creşterea contribuţiei sectorului forestier în cadrul economiei locale şi regionale.
Având în vedere situaţia naţională existentă, sprijinul acordat prin această măsură va încuraja
realizarea de investiţii pentru procesarea şi marketingul produselor agro-alimentare şi a produselor forestiere (lemnoase şi nelemnoase), având ca ţintă finală creşterea valorii produselor prin respectarea condiţiilor de calitate şi de siguranţă alimentară precum şi satisfacerea cerinţelor de piaţă. De asemenea, în vederea optimizării sectorului agroalimentar şi forestier, procesarea produselor agricole şi forestiere ar trebui să fie realizată, pe cât posibil în zonele locale unde acestea sunt produse, pentru evitarea cheltuielilor suplimentare de transport şi a creşterii emisiilor de gaze.

Obiectivele măsurii

Obiective generale

Creşterea competitivităţii întreprinderilor de procesare agro-alimentare şi forestiere prin îmbunătăţirea
performanţei generale a întreprinderilor din sectorul de procesare şi marketing a produselor agricole şi forestiere printr-o mai bună utilizare a resurselor umane şi a factorilor de producţie.

Obiective specifice

a) Introducerea şi dezvoltarea de tehnologii şi procedee pentru obţinerea de noi produse
agricole şi forestiere competitive
b) Adaptarea întreprinderilor la noile standarde comunitare atât în etapa de procesare cât şi în
cea de distribuţie a produselor obţinute
c) Îmbunătăţirea veniturilor întreprinderilor sprijinite
d) Creşterea calităţii produselor obţinute, a siguranţei alimentare şi a celei ocupaţionale precum
şi protejarea mediului.
e) Creşterea valorii adăugate a produselor forestiere şi a veniturilor proprietarilor privaţi de
păduri, dezvoltarea şi modernizarea de echipamente specifice.

Obiective operaţionale

Sprijin pentru investiţii vizând îmbunătăţirea procesării şi marketingului produselor agricole şi
forestiere care trebuie să respecte standardele comunitare.

Domeniul de acţiune

Sprijinul prin această măsură se acordă pentru realizarea de investiţii corporale şi necorporale în
cadrul întreprinderilor pentru procesarea şi marketingul produselor agricole care procesează
materii prime, incluse în Anexa I la Tratatul de Instituire a Comunităţii Europene, cu excepţia
produselor piscicole şi care obţin produse incluse şi neincluse în Anexa I, în ultimul caz cu
respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1628/2006, pentru:
a) Dezvoltarea de noi produse, procese şi tehnologii;
b) Promovarea investiţiilor pentru utilizarea energiei din surse regenerabile;
c) Adaptarea la cerinţele pieţei, în funcţie de resursele locale precum şi deschiderea de noi
oportunităţi de piaţă;
d) Promovarea investiţiilor pentru producerea biocombustibililor;
e) Promovarea de investiţii pentru respectarea standardelor comunitare;
f) Creşterea productivităţii muncii în sectorul agro-alimentar;
g) Aplicarea măsurilor de protecţia mediului;
h) Creşterea numărului de locuri de muncă şi a siguranţei la locul de muncă.
De asemenea, sprijinul este acordat pentru investiţii corporale şi necorporale pentru procesarea şi marketingul produselor forestiere, prin:
a) Creşterea eficienţei sectorului de procesare şi marketing a produselor forestiere şi creşterea
calităţii produselor rezultate;
b) Aplicarea măsurilor de protecţia mediului;
c) Adaptarea la cerinţele pieţii, în funcţie de resursele locale, a prelucrării şi comercializării
produselor forestiere, deschiderea a noi oportunităţi de piaţă;
d) Îmbunătăţirea competitivităţii unităţilor de prelucrare şi comercializare a produselor
rezultate;
e) Investiţii în scopul obţinerii de combustibil ecologic din biomasă forestieră;
f) Asigurarea standardelor de protecţia muncii;
g) Creşterea numărului de locuri de muncă în sectorul procesării şi valorificării produselor
forestiere;
h) Creşterea productivităţii muncii în sectorul forestier;
i) Introducerea de noi tehnologii şi inovaţii în domeniul procesării produselor forestiere;
j) Pentru procesarea produselor forestiere lemnoase sunt eligibile numai operaţiile care au loc
înainte de prelucrarea industrială în conformitate cu art. 19 din Regulamentul (CE ) nr.
1974/2006.

Tipul şi dimensiunea întreprinderilor beneficiare

Beneficiarii eligibili pentru sprijinul acordat prin această măsură sunt persoane fizice autorizate şi persoane juridice înregistrate în baza legislaţiei din România, ca:
Pentru produsele agricole
- Micro-întreprinderi şi Întreprinderi Mici şi Mijlocii - definite în conformitate cu
Recomandarea (CE) nr. 361/2003
- Alte întreprinderi care nu sunt micro - întreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii,
definite în conformitate cu art. 28 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005, care au mai
puţin de 750 angajaţi sau cu o cifră de afaceri care nu depăşeşte 200 milioane euro.
Pentru produsele forestiere
- Micro-întreprinderi - definite în conformitate cu Recomandarea (CE) nr. 361/2003,
care au mai puţin de 10 angajaţi sau cu o cifră de afaceri care nu depăşeşte 2 mil. euro.

Condiţii minime pentru acordarea sprijinului:

a) Proiectul trebuie să respecte conformitatea cu obiectivele măsurii;
b) Beneficiarul sau responsabilul tehnic al proiectului trebuie să dovedească o pregătire
profesională, în raport cu proiectul ;
c) Beneficiarul nu trebuie să fie în dificultate, în înţelesul prevederilor din Îndrumările
Comunităţii cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor
(Jurnalul Oficial 2004/C 244/02) ;
d) Beneficiarul trebuie să declare că asigură co-finanţarea investiţiei ;
e) Beneficiarul trebuie să prezinte toate avizele şi acordurile necesare investiţiei respective,
inclusiv cele de mediu .
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 126
Descrierea cerinţelor şi obiectivelor cu privire la îmbunătăţirea performanţei generale
a întreprinderilor În cadrul acestei măsuri vor fi sprijinite proiectele care conţin elemente ce conduc la îmbunătăţirea performanţei generale a întreprinderii beneficiare, după cum urmează:
– tehnice:
a) Îmbunătăţirea şi optimizarea fluxurilor de producţie, prelucrare şi marketing a produselor
agricole şi forestiere (de exemplu: investiţii în achiziţia de instalaţii, maşini, echipamente);
b) Crearea şi/sau modernizarea reţelelor locale de colectare, a capacităţilor de recepţionare,
depozitare, condiţionare, sortare şi ambalare a produselor agricole şi forestiere (de exemplu:
mijloace de transport specializate cum ar fi autoizoterme, autofrigorifice);
c) Introducerea de tehnologii şi procedee pentru obţinerea de noi produse, care să satisfacă
diferitele cerinţe ale consumatorilor (de exemplu: instalaţii pentru producerea
biocombustibililor);
d) Îmbunătăţirea producţiei, procesării şi marketingului produselor cu standarde de calitate
superioare, inclusiv produsele ecologice;
e) Îmbunătăţirea controlului intern al calităţii materiei prime, semifabricatelor, produselor şi
subproduselor obţinute în cadrul unităţilor de procesare şi marketing (de exemplu: construcţii
şi modernizarea laboratoare proprii).
- economico-financiare
a) Reducerea preţului de cost al produselor obţinute;
b) Creşterea valorii adăugate brute (VAB ) a întreprinderii;
c) Creşterea eficienţei utilizării resurselor de producţie (de exemplu:investiţii pentru prelucrarea subproduselor);
d) îmbunătăţirea cooperării orizontale între procesatori, unităţile care furnizează materii prime şi sectorul de desfacere. - de mediu
a) Reducerea emisiilor poluante şi a deşeurilor în scopul protecţiei mediului (de exemplu:
investiţii pentru tratarea, reciclarea şi eliminarea produşilor reziduali şi deşeurilor nocive);
b) Creşterea gradului de utilizare a energiei din surse regenerabile (achiziţionarea de instalaţii
pentru producerea energiei din surse regenerabile) ;
c) Îmbunătăţirea siguranţei la locul de muncă şi a condiţiilor de igienă în producţie (de exemplu:
investiţii pentru implementarea standardelor de securitate alimentară);
d) Îmbunătăţirea calităţii produselor prelucrate şi a calităţii produselor alimentare cu respectarea cerinţelor de siguranţă alimentară precum şi a trasabilităţii (de exemplu: investiţii pentru implementarea sistemului de management al calităţii).
Sectoarele producţiei primare
Sectoarele de producţie primară pentru produsele agricole sunt:
• Lapte şi produse lactate;
• Carne, produse din carne şi ouă;
• Cereale;
• Legume, fructe şi cartofi;
• Nutreţuri;
• Vin;
• Seminţe oleaginoase;
• Plante textile (in, cânepă);
• Zahăr;
• Miere albine.
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 127
Sectoarele de producţie primară pentru produsele forestiere sunt:
• Lemnoase;
• Nelemnoase (de exemplu: ciuperci, fructe de pădure, etc).
Sprijinul prioritar prin această măsură se acordă:
- micro- întreprinderilor, indiferent de sectorul de producţie ;
- unităţilor din sectoarele lapte şi carne, care au programe de restructurare până în
2009 întocmite împreună cu ANSVSA şi sunt cuprinse în anexa avizată de DG
Sanco;
- unităţilor de colectare, depozitare, condiţionare şi refrigerare a produselor agricole
deţinute de asociaţii cu personalitate juridică, cooperative, grupuri de producători,
constituite conform legislaţiei în vigoare.

Tipuri de investiţii (corporale / necorporale)

Sprijinul va fi acordat pentru investiţii corporale şi/sau necorporale întreprinderilor din industria de prelucrare a produselor agro-alimentare şi forestiere .
Investiţii corporale (lista indicativă):
Pentru produsele agricole

a) Construirea şi/sau modernizarea, achiziţionarea de clădiri şi alte activităţi necesare pentru
infrastructura rutieră internă, utilităţi şi racorduri necesare realizării proiectului;
b) Construcţii noi şi/sau modernizări pentru depozitarea produselor, inclusiv depozite frigorifice
en-gross;
c) Achiziţionarea sau achiziţionarea în leasing de noi utilaje, instalaţii, echipamente, aparate şi
costuri de instalare;
d) Construcţia şi modernizarea de laboratoare;
e) Achiziţionarea sau achiziţionarea în leasing de noi mijloace de transport specializate, necesare
activităţii de producţie şi marketing;
f) Achiziţionarea terenurilor pentru construcţii cu scop administrativ şi de producţie care nu
depăşesc 10% din valoarea eligibilă a proiectului, stabilită, în baza unui sistem unitar de
evaluare.
Pentru produsele forestiere
a) Construcţii noi şi modernizări pentru toate categoriile de clădiri, necesare realizării
proiectului, inclusiv utilităţi şi branşamente care nu depăşesc 10 % din valoarea eligibilă a
proiectului inclusiv leasing sau cumpărarea terenului.
b) Investiţii noi pentru clădiri, instalaţii, maşini şi echipamente şi/sau modernizarea şi
retehnologizarea capacităţilor existente pentru obţinerea de produse noi, pentru respectarea
standardelor de mediu şi pentru producerea de combustibil ecologic.
c) Investiţii noi pentru achiziţionarea de mijloace de transport specializate pentru unităţile de
procesare, depozitare şi marketing, identificate în studiul de fezabilitate.

Investiţii necorporale pentru produsele agricole şi forestiere (lista indicativă):

i. Organizarea şi implementarea sistemelor de management al calităţii şi de siguranţă
alimentară;
ii. Cumpărarea de tehnologii (know-how), achiziţionarea de patente şi licenţe pentru
pregătirea implementării proiectului;
iii. Costurile generale ale proiectului reprezentând: taxe pentru arhitecţi, ingineri şi consultanţi,
studii de fezabilitate, taxe de certificare pentru pregătirea implementării proiectului (maxim
10% din valoarea totală eligibilă a proiectului, dacă proiectul prevede şi construcţii şi
maxim 5 % în cazul în care proiectul nu prevede realizarea construcţiilor);
iv. Achiziţionarea de software.
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 128
Investiţii care nu se finanţează prin această măsură:
i. Procesarea sfeclei de zahăr care nu se încadrează în cota alocată, precum şi procesarea trestiei
de zahăr ;
ii. Procesarea tutunului;
iii. Investiţii în activitatea de cercetare pentru obţinerea de noi produse şi tehnologii în domeniul
procesării şi marketingului produselor agricole şi forestiere;
iv. Investiţii care sprijină direct vânzarea cu amănuntul.
Costurile neeligibile pentru produsele agricole şi forestiere sunt:
i. Construcţia sau modernizarea locuinţei;
ii. Achiziţionarea de bunuri second –hand;
iii. Achiziţionarea de teren pentru construcţii cu scop administrativ şi de producţie, ce depăşeşte
10% din valoarea eligibilă a proiectului;
iv. TVA cu excepţia TVA-ului nerecuperabil, în cazul în care este în mod real şi definitiv
suportat de către beneficiari, alţii decât persoanele neimpozabile, conform art.71 (3), lit. a din
Regulamentul (CE) nr. 1698/2005;
v. Costuri operaţionale, inclusiv costuri de întreţinere şi chirie;
vi. Comisioane bancare, costurile garanţiilor şi cheltuieli similare;
vii. Costuri privind contribuţia în natură;
viii. Costuri privind promovarea produselor pe piaţa internă prin expoziţii, reclame şi publicitate;
ix. Costuri de schimb valutar, taxe şi pierderi ocazionate de schimburile valutare asociate
contului euro APDRP;
x. Costurile aferente unui contract de leasing: taxa de management, dobânzi, prima de asigurare
etc.;
xi. Cheltuieli realizate înainte de aprobarea proiectului, cu excepţia studiilor tehnice, a planurilor
de afaceri şi a studiilor de fezabilitate;
xii. Achiziţia de mijloace de transport pentru uz personal şi transport persoane;
xiii. Investiţii privind operaţiunile de simplă înlocuire în conformitate cu art.55 din Regulamentul
(CE) nr. 1974/2006.
În general, durata de realizare a unui proiect nu poate depăşi trei ani.
Descrierea standardelor pentru care poate fi oferită o perioadă de graţie micro-întreprinderilor
cu scopul de a se conforma cu standardul nou introdus
Va fi acordat sprijin pentru standardele care intră în vigoare în România după 1 Ianuarie 2007 sau au intrat deja în vigoare, dar este nevoie de o perioadă de tranziţie pentru introducerea lor. Standardele trebuie să se refere la cerinţele sanitar-veterinare, legate de siguranţa alimentelor, de protecţia
mediului, de siguranţa igienică şi la locul de muncă .
Unităţile de prelucrare a cărnii, a laptelui şi produselor lactate meţionate în Decizia Comisiei
(2007/23/EC) privind amendarea Apendicelui B, Anexa VII a Tratatului privind aderarea României la UE, care beneficiază de o perioadă de tranziţie în vederea îndeplinirii standardelor minime privind mediul, igiena şi bunăstarea animalelor, vor primi sprijin să se conformeze standardelor specifice până la încheierea perioadei de tranziţie respective sau a perioadei de investiţie, oricare dintre acestea se desfăşoară mai întâi (unităţile aflate în tranziţie până la 31 decembrie 2009 sunt listate în Anexa la fişa tehnică a măsurii).
În perioada de implementare a PNDR, ca urmare a introducerii unei noi legislaţii privind standardele comunitare, sprijinul nu poate fi acordat decât pentru investiţiile realizate de către micro - întreprinderile conform art. 28, alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005, pentru a respecta un standard comunitar recent introdus. În acest caz, pentru respectarea standardului în cauză, se poate acorda o perioadă de graţie de maximum 36 de luni de la data la care standardul devine obligatoriu pentru întreprindere .
Regulamentele comunitare care oferă cadrul legal pentru aplicarea standardelor sunt:
– Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene nr. 852/2004/CE
privind aprobarea Regulilor generale pentru igiena produselor alimentare;
– Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene nr. 882/2004/CE pentru aprobarea Regulilor privind controalele oficiale efectuate pentru a se asigura verificarea
conformităţii cu legislaţia privind hrana pentru animale şi cea privind alimentele şi cu regulile de
sănătate şi de protecţie a animalelor;
– Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene nr. 853/2004/CE care stabileşte reguli specifice de igienă pentru alimentele de origine animală;
– Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene nr. 854/2004/CE care stabileşte reguli specifice pentru organizarea de controale oficiale referitoare la produse de origine animală destinate consumului uman.

Tipul sprijinului

Sprijin public nerambursabil.
Prevederi privind Fondul de Garantare a Creditului Rural (FGCR)
În conformitate cu prevederile art. 71 alin. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005 se va constitui un sistem eficient de management al riscului, prin cofinanţarea cheltuielilor ocazionate de contribuţia MADR la înfiinţarea de fonduri locale de garantare rurală pentru acordarea de garanţii cât şi la constituirea unui fond de contra-garantare în scopul diminuării riscului. Sistemul de garantare rurală va respecta prevederile art. 50-52 din Regulamentul (CE) nr. 1974/2006 .
Vor putea beneficia de garanţii investiţiile din axa I, din cadrul măsurii 121 „Modernizarea
exploataţiilor agricole”, precum şi cele din cadrul măsurilor 123 „Creşterea valorii adăugate a
produselor agricole şi forestiere”, 125 „Îmbunătătirea şi dezvoltarea infrastructurii legate de
dezvoltarea şi adaptarea agriculturii şi silviculturii” şi 122 „Îmbunătăţirea valorii economice a
pădurii”. De asemenea, vor putea fi garantate obiective de investiţii din cadrul axei III aferente
măsurilor 312 „Sprijin pentru crearea şi dezvoltarea de microîntreprinderi”, 322 „Renovarea,
dezvoltarea satelor, îmbunătăţirea serviciilor şi punerea în valoare a moştenirii rurale” şi 313
„Încurajarea activităţilor turistice”.

Volumul sprijinului

Sprijinul public nerambursabil se compune din :
– 80% contribuţie comunitară;
– 20% contribuţie naţională.
Cuantumul sprijinului şi plafoanele maxime sunt următoarele:
• 50% din valoarea eligibilă a investiţiei şi un plafon maxim al sprijinului public nerambursabil de
750.000 euro/proiect se acordă :
• micro-întreprinderilor, indiferent de sectorul de producţie ;
• unităţilor de colectare, depozitare, condiţionare şi refrigerare a produselor agricole
deţinute de asociaţii cu personalitate juridică, cooperative, grupuri de producători,
constituite conform legislaţiei în vigoare .
• 50% din valoarea eligibilă a investiţiei şi un plafon maxim al sprijinului public nerambursabil de
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 130
2.000.000 euro/proiect se acordă :
• unităţilor din sectoarele lapte şi carne, care au programe de restructurare până în 2009
întocmite împreună cu ANSVSA şi sunt cuprinse în anexa avizată de DG Sanco ;
• 45% din valoarea eligibilă a investiţiei şi un plafon maxim al sprijinului public nerambursabil de
2.000.000 euro/proiect se acordă Întreprinderilor Mici si Mijlocii indiferent de sectorul de
producţie ;
În cazul în care investiţiile se realizează în unităţi amplasate în Regiunea de dezvoltare 8 Bucureşti –
Ilfov, plafoanele maxime ale sprijinului public nerambursabil sunt cele menţionate mai sus, dar
cuantumul ajutorului public nu poate depăşi 40% din valoarea eligibilă a investiţiei .
• 25% din valoarea eligibilă a investiţiei şi un plafon maxim al sprijinului public nerambursabil de
2.000.000 euro/proiect se acordă pentru întreprinderile care nu intră în categoriile de mai sus, dar
al căror număr al angajaţilor nu depăşeşte 750, sau au cifra de afaceri mai mică de 200 milioane
de euro.
Prevederi pentru ajutor de stat
În situaţia în care creşterea valorii adăugate a produselor agricole implică obţinerea de produse care
nu sunt listate în Anexa I la Tratatul de Instituire a Comunităţii Europene, se vor respecta prevederile
Regulamentului (CE) nr. 1628/2006 .

Finanţare

Alocarea financiară a măsurii pentru perioada 2007-2013:
Cost total – 2. 589.772.836 Euro
Cheltuială publică –1.071.174.126 Euro, din care:
• Contribuţie publică naţională - 20%
• Contribuţie FEADR - 80%.
Coerenţa cu primul pilon
Criteriile şi regulile administrative elaborate vor avea în vedere ca activităţile care beneficiază în mod excepţional de sprijin pentru dezvoltarea rurală, în conformitate cu schemele de sprijin prezentate în Anexa I a Regulamentului (CE) nr. 1974/2006, nu sunt sprijinite prin alte instrumente ale PAC.
Schemele de sprijin sunt prezentate în fişa măsurii 611"Suplimentări ale plăţilor directe”.
Sprijinul acordat în cadrul acestei măsuri poate fi completat în mod direct cu sprijinul acordat prin măsura 111 “ Formare profesională, informare şi difuzare de cunoştinţe”.
De asemenea, sprijinul acordat prin măsură este complementar acţiunilor prevăzute în cadrul altor măsuri din Axa I (121 "Modernizarea exploataţiilor agricole”, 122 ”Îmbunătăţirea valorii
economice a pădurii”, 125 „Îmbunătăţirea şi dezvoltarea infrastructurii legate de dezvoltarea şi
adaptarea agriculturii şi silviculturii" şi 142 "Înfiinţarea grupurilor de producători"), Axa III şi Axa
IV LEADER.
Demarcarea cu celelalte axe din PNDR
Prin Axa 3 sunt sprijinite numai micro-întreprinderile din mediul rural, care:
- procesează produse din Anexa I la Tratatul de Instituire a Comunităţii Europene dar
nu obţin produse alimentare ca produs finit;
- produc energie electrică/termică utilizând biocombustibilul fie produs în cadrul
aceluiaşi proiect fie achiziţionat, exceptând microîntreprinderile care produc
biocombustibil prin procesarea produselor agricole listate în Anexa I la Tratat.
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 131
Prin Axa 1 sunt sprijinite întreprinderile (micro-întreprinderi, IMM-uri şi întreprinderi intermediare)
care produc biocombustibili prin procesarea produselor listate în Anexa I la Tratat.
Demarcarea cu alte fonduri
Sprijinul acordat acestei măsuri este complementar acţiunilor finanţate prin alte fonduri:
- Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR);
- Fondul de Coeziune (FC);
- Fondul Social European (FSE).
Prin FEDR sunt sprijinite întreprinderile din mediul urban (micro-întreprinderi, IMM-uri,
întreprinderi intermediare şi mari), care:
- procesează produse din Anexa I la Tratatul de Instituire a Comunităţii Europene dar
nu obţin produse alimentare ca produs finit;
- produc energie electrică/termică utilizând biocombustibilul fie produs în cadrul
aceluiaşi proiect fie achiziţionat, exceptând întreprinderile care produc biocombustibil
prin procesarea produselor agricole listate în Anexa I la Tratat.
Prin Axa 1 sunt sprijinite întreprinderile (micro-întreprinderi, IMM-uri şi întreprinderi intermediare)
care produc biocombustibili prin procesarea produselor listate în Anexa I la Tratat.
Corelarea măsurii cu alte măsuri din FEADR şi alte fonduri va avea un efect pozitiv atât asupra
producţiei, cât şi a canalelor de comercializare şi a mediului înconjurător.

1. Sectorul agricol cuprinde:
• culturi de câmp (cereale, oleginoase, culturi proteice, tehnice, culturi rădăcinoase câmp);
• horticultură (legume de grădină, flori, plante ornamentale, ciuperci);
• viticultură (viţă de vie pentru vin şi struguri de masă);
• culturi permanente (fructe);
• creşterea animalelor pentru lapte;
• creşterea animalelor (excluzând laptele);
• granivore (porci şi păsări);
• mixt (creşterea animalelor pentru lapte şi carne/culturi vegetale şi creşterea animalelor).
2. Tipul de producţie cuprinde:
• produse agricole ecologice;
• produse agricole tradiţionale.
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 141

Niciun comentariu: