duminică, 12 august 2007

Axa 1 : Masura "Imbunatatirea şi dezvoltarea infrastructurii legate de dezvoltarea şi adaptarea agriculturii si silviculturii"

Măsura Îmbunătăţirea şi dezvoltarea infrastructurii legate de
dezvoltarea şi adaptarea agriculturii şi silviculturii


Articole care stau la baza măsurii
Articolele nr. 20 (b) (v) şi 30 din Regulamentul (EC) nr. 1698/2005
Punctul 5.3.1.2.5 din Anexa II a Regulamentul (EC) nr. 1974/2006

Codul măsurii 125

Motivaţia sprijinului

Schimbările din structura proprietăţii suprafeţelor agricole şi forestiere din ultimii 17 ani şi faptul că acest proces nu s-a încheiat încă, a făcut dificilă organizarea teritorială a exploataţiilor, accesul la facilităţi şi aplicarea unui management corespunzător.
De asemenea, existenţa unui număr mare de exploataţii individuale, din care cca. 87% sunt alcătuite din mai multe parcele situate în locuri diferite, nu a permis organizarea şi realizarea unei infrastructuri agricole şi forestiere adecvate.
Din totalul de 4,24 milioane de exploataţii agricole care exploatează o suprafaţă agricolă de 9,1
milioane ha, circa 88% deţin o suprafaţă mai mică de 5 ha. per exploataţie. În acest scop prin legislaţia naţională au fost promovate concepte noi de organizare a proprietarilor/deţinătorilor de teren cum sunt: „organizaţia utilizatorilor de apă pentru irigaţii”, „organizaţia pentru desecare şi drenaj”, „organizaţia de combatere a eroziunii solului” şi „organizaţia pentru amenajări împotriva inundaţiilor”. Aceste organizaţii sunt persoane juridice de utilitate publică.
Procesul de implicare a comunităţilor locale în administrarea infrastructurii de irigaţie în interesul beneficiarilor este în derulare. În acest scop s-au constituit până în prezent 247 organizaţii de îmbunătăţiri funciare (OIF), din care: 241 de organizaţii ale utilizatorilor de apă pentru irigaţii (OUAI), 4 organizaţii de desecare - drenaj şi 2 organizaţii cu activitate de irigaţii şi de desecare.

Analizând situaţia suprafeţelor amenajate pentru irigaţii şi gradul de folosire a irigaţiilor se constată că suprafaţa totală irigată în perioada 1998 – 2006 este de 2388,9 mii hectare, iar media anuală este de 265,4 mii hectare. Gradul anual de utilizare a celor 867 mii hectare pregătite să funcţioneze a variat anual între 10 şi 67 %.
În prezent se derulează un proiect pilot privind reabilitarea şi reforma sectorului de irigaţii, finanţat dintr-un împrumut de la Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, prin care se realizează reabilitarea a cca. 100.000 ha pentru irigaţii (în amenajările Sadova - Corabia şi Nicoreşti – Tecuci). Această suprafaţă reprezintă cca. 16% din suprafaţa aflată în administrarea organizaţiilor utilizatorilor de apă pentru irigaţii.
Din studiile efectuate sub coordonarea Academiei Române, în ţara noastră sunt necesare amenajări de combatere a secetei pe cca. 6 milioane de hectare, de eliminare a excesului de apă pe cca. 5,5 milioane hectare, lucrări şi măsuri antierozionale pe cca. 7 milioane de hectare şi de apărare împotriva inundaţiilor pe 2,5 milioane de hectare.
Densitatea scăzută a reţelei de drumuri forestiere are ca rezultat o serie de acţiuni cu efecte
nefavorabile, cum sunt: concentrarea tăierilor în zonele apropiate căilor de acces, aplicarea
necorespunzătoare a tratamentelor şi creşterea costurilor şi consumurilor de energie la lucrările de cultură şi exploatare.
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 142
Accesibilitatea pădurilor ţării este redusă, având în prezent un indice de densitate de 6,53 ml/ha iar conform Studiului pentru creşterea accesibilităţii la fondul forestier naţional realizat de Institutul de Cercetări şi Amenajări Silvice din anul 2006, se propune pentru perioada 2007 – 2010 atingerea unui indice de densitate de 7,16 ml/ha. Dezvoltarea reţelei de drumuri forestiere este necesară pentru atingerea unei densităţi optime, în vederea reducerii impactului asupra mediului înconjurător, creşterii viabilităţii economice a pădurilor şi a competitivităţii activităţilor din domeniul forestier. Varietatea mare de relief, corelată cu substratul litologic specific spaţiului rural românesc induce un grad mare de torenţialitate în cuprinsul bazinelor hidrografice. La această dată în păduri sunt în funcţiune 2.370 km de albie corectată. Conform studiilor întocmite, lungimea reţelei hidrografice
torenţiale se ridică la 29.000 km, din care 2.372,42 km a fost amenajată până în 2006, alţi 1.630 km de albii necesitând lucrări complexe de corectarea torenţilor până în 2020.
*
* *
Sectorul agricol şi forestier necesită o infrastructură nouă, refăcută şi modernizată, adaptată noilor structuri de proprietate, precum şi cerinţelor actuale privind îmbunătăţirea calităţii lucrărilor agricole cu respectarea condiţiilor de mediu, precum şi pentru creşterea rentabilităţii economice a
exploataţiilor agricole şi forestiere. De asemenea, este necesară comasarea terenurilor agricole în
vederea realizării unor exploataţii agricole viabile.

Obiectivele măsurii

Obiective generale

Măsura va contribui la îmbunătăţirea managementului fondului funciar agricol şi forestier prin
creşterea gradului de accesibilitate, printr-o mai bună gestionare a resurselor de apă şi asigurarea utilităţilor în vederea adaptării la standardele comunitare.
Îmbunătăţirea infrastructurii agricole va contribui la creşterea competitivităţii exploataţiilor agricole, a unităţilor din sectorul agro-alimentar şi forestier.

Obiective specifice

• Ameliorarea accesului la exploataţiile agricole şi forestiere;
• Sprijinirea activităţilor economice şi a activităţilor productive, prin dezvoltarea unei infrastructuri minimale;
• Ameliorarea infrastructurii agricole şi forestiere în conformitate cu standardele comunitare;
• Ameliorarea calităţii mediului şi diminuarea surselor de poluare.

Obiective operaţionale

• Construirea şi modernizarea infrastructurii agricole şi forestiere;
• Sprijinirea acţiunii privind comasarea terenurilor.

Domeniul de acţiune

Sprijinul acordat prin această măsură contribuie la:
− management durabil al fondului funciar agricol şi forestier, prin susţinerea investiţiilor în
infrastructura agricolă şi forestieră;
− gestionarea resurselor de apă, reducerea costurilor de apă prin contorizarea şi economisirea
apei pentru irigaţii;
− diminuarea factorilor de risc la eroziune, exces de apă şi umiditate;
− comasarea terenurilor agricole şi forestiere, ce va favoriza realizarea unor exploataţii viabile.
Acţiunile sprijinite în cadrul măsurii sunt:
• îmbunătăţirea accesibilităţii la exploataţiile agricole şi forestiere;
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 143
• reducerea fărâmiţării excesive a terenurilor agricole;
• construirea şi modernizarea drumurilor de exploataţie care să asigure accesul nerestricţionat la
exploataţiile agricole rezultate în urma acţiunii de comasare a parcelelor de teren agricol;
• facilitarea accesului la surse de energie şi extinderea sistemelor de irigaţii, drenaj, combaterea
eroziunii solului şi protecţia împotriva excesului de apă şi umiditate în vederea îmbunătăţirii
condiţiilor de producţie;
• lucrări de corectarea torenţilor situate în fondul agricol şi forestier.

Descrierea tipului de operaţiuni

Sprijinul prevăzut în cadrul acestei măsuri va fi acordat pentru:
a. Infrastructură rutieră şi feroviară de acces la exploataţii agricole şi forestiere;
b. Gestionarea resurselor de apă;
c. Alimentarea cu energie electrică;
d. Lucrări de corectarea torenţilor situate în fondul funciar agricol şi forestier;
e. Comasarea terenurilor agricole şi forestiere.

Beneficiari :

a) Asociaţii, persoane juridice de utilitate publică, ale proprietarilor/deţinătorilor de terenuri
agricole şi forestiere constituite în conformitate cu legislaţia în vigoare;
b) Consilii locale şi asociaţii ale acestora ;
c) Administratorii infrastructurii de irigaţii, desecări, combaterea eroziunii solului şi protecţia
împotriva excesului de apă şi umiditate;
d) Administratorii fondului forestier de stat;
e) Proprietari/deţinători privaţi de pădure şi asociaţiile acestora.

Tipuri de investiţii eligibile:

a. Infrastructură rutieră şi feroviară:
i. agricolă - construirea şi/sau modernizarea drumurilor de acces, drumurilor agricole de
exploataţie, inclusiv lucrări de marcare, semnalizare şi avertizare;
ii. forestieră - construirea şi/sau modernizarea drumurilor de acces, drumurilor forestiere,
inclusiv lucrări de marcare, semnalizare şi avertizare, căi ferate forestiere.
b. Gestionarea resurselor de apă:
i. reţele de alimentare cu apă inclusiv sursa de apă - construire şi/sau modernizare, inclusiv
lucrări de protecţie a staţiilor de pompare;
ii. reţele de canalizare - construire şi/sau modernizare;
iii. sisteme de irigaţii - construire şi/sau modernizare inclusiv lucrări pentru staţiile de pompare
şi de contorizare;
iv. lucrări de drenaje – construire şi/sau modernizare;
v. lucrări de combaterea eoroziunii solului - construire şi/sau modernizare;
vi. lucrări de apărare împotriva inundaţiilor (numai pentru cele mai mici cursuri de apă –
pârâuri) - construire şi/sau modernizare.
c. Alimentarea cu energie electrică - construire şi/sau modernizare
d. Lucrări de corectare a torenţilor, situate în fond funciar agricol şi forestier - construire şi/sau
modernizare
e. Comasarea terenurilor agricole şi forestiere:
i.operaţiuni tehnice şi juridice privind comasarea terenurilor agricole şi forestiere
ii.lucrări de îmbunătăţiri funciare pentru îmbunătăţirea exploatării terenurilor
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 144
Cheltuielile pentru proiectare realizate înainte de aprobarea proiectului, incluzând studiu de fezabilitate,
memoriu justificativ, studii hidrologice şi/sau hidro-geologice, proiectele tehnice se suportă din
sprijinul acordat prin măsură.
În condiţiile finanţării investiţiilor complexe durata de realizare a unui proiect nu poate depăşi trei ani.
Pentru investiţiile de la punctul e) urmează să fie definitivat cadrul legislativ al aplicării sale până în anul 2009.

Tip de investiţii neeligibile:

i. Lucrările de infrastructură care primesc finanţări din alte fonduri naţionale şi/sau externe.
ii. Lucrările de infrastructură publică de interes local care se finanţează din masura 121 şi
măsura 322 din PNDR.
Costuri neeligibile (lista indicativă):
i. Costurile cu întreţinerea, reparaţiile şi exploatarea;
ii. TVA-ul, cu excepţia TVA-ului nerecuperabil, în cazul în care este în mod real şi definitiv
suportat de către beneficiari, alţii decât persoanele neimpozabile, conform art. 71 (3) lit.
a) din Regulamentul Consiliului nr. 1698/2005;
iii. Comisioane bancare, costurile garanţiilor şi cheltuieli similare;
iv. Lucrările care nu au acceptul scris al tuturor proprietarilor terenului (persoane fizice şi
juridice);
v. Lucrările care nu se încadrează în priorităţile propuse prin Planul de Urbanism General
(PUG), cu excepţia drumurilor forestiere şi a lucrărilor de corectare a torenţilor;
vi. Proiectele de infrastructură agricolă şi forestieră care nu prezintă caracteristicile de
calitate şi care nu sunt în conformitate cu Normativele de proiectare;
vii. Costuri de schimb valutar, taxe şi pierderi ocazionate de schimburile valutare asociate
contului Euro APDRP.
Finanţare
Alocarea financiară a măsurii pentru perioada 2007-2013 este de :
Cost total: 634.769.853 Euro
Cost public: 634.769.853 Euro
Sprijinul public neramburasabil se compune din:
- contribuţie publică naţională: 20%
- contribuţie FEADR: 80%
Sprijinul public (comunitar şi naţional) acordat în cadrul acestei măsuri este de:
• 100% din totalul cheltuielilor eligibile pentru investiţiile de utilitate publică care deservesc
comunitatea;
Ajutorul public acordat pentru un proiect de investiţie nu va putea depăşi 1.000.000
euro/proiect, iar pentru drumurile forestiere şi lucrările de corectare a torenţilor situate în
fondul agricol şi forestier nu va putea depăşi 1.500.000 euro/proiect.
• 50% din totalul cheltuielilor eligibile pentru investiţiile de utiliate privată. În acest caz,
ajutorul public acordat nu va putea depăşi 750.000 euro/proiect.
ramul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 152

Definirea beneficiarilor

Grupuri de producători recunoscute oficial până la 31 decembrie 2013, conform prevederilor
legislaţiei în vigoare.
Descrierea procedurii oficiale pentru recunoaşterea grupurilor
inclusiv criteriile de recunoaştere Conform legislaţiei în vigoare, grupurile de producători sunt recunoscute de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, responsabil pentru:
a) analiza şi decizia privind recunoaşterea grupului de producători;
b) verificarea periodică a condiţiilor de recunoaştere;
c) emiterea şi înregistrarea avizului de recunoaştere al grupului de producători într-un registru
special, deschis în acest scop;
d) retragerea Avizului de recunoaştere acordat grupului de producători, în situaţia în care
acesta a fost obţinut prin prezentarea de date neconforme realităţii, precum şi atunci când
obligaţiile faţă de membrii grupurilor de producători, cuprinse în actul constitutiv, nu mai sunt
respectate.
Principalele criterii de recunoaştere ale grupului de producători sunt:
i. Să se înfiinţeze la iniţiativa producătorilor agricoli şi forestieri;
ii. Grupul de producători să fie constituit dintr-un număr minim de membri care se angajează să
valorifice în comun producţia obţinută;
iii. Să se prevadă în actul constitutiv sau în statut obligaţiile membrilor şi ale grupului de
producători;
iv. Să dispună de organe de conducere şi mijloace tehnice care să-i permită să asigure
managementul comercial şi financiar pentru funcţionarea grupului de producători.

Sectoare vizate

Sprijinul se acordă pentru grupurile de producători recunoscute conform legislaţiei naţionale în
vigoare, pentru produse din cadrul următoarelor categorii: horticole, agricole, forestiere şi de origine animală.

Complementaritatea cu primul pilon

Criteriile şi regulile administrative elaborate vor avea în vedere ca activităţile care beneficiază în mod excepţional de sprijin pentru dezvoltarea rurală, să nu fie sprijinite şi prin alte instrumente conform Planurilor de sprijin prevăzut în art.2, alin.2 şi Anexa 1 a Regulamentului (CE) nr.1974/2006.
Sprijinul acordat în cadrul acestei măsuri este complementar sprijinului acordat prin alte măsuri din cadrul Axei I (măsura 111 „Formare profesională, informare şi difuzare de cunoştinţe”, 121
“Modernizarea exploataţiilor agricole”, 123 “Creşterea valorii adăugate a produselor agricole şi
forestiere”, 125 “Îmbunătăţirea şi dezvoltarea infrastructurii legate de dezvoltarea şi adaptarea
agriculturii şi silviculturii”, 143 „Furnizarea de servicii de consiliere şi consultanţă pentru fermier),
Axei II, Axei III şi Axei LEADER.
Finanţare
Alocarea financiară a măsurii pentru perioada 2007-2013:
Cost total: 198.365.579 euro
Cheltuială publică: 198.365.579 euro, din care:
• Contribuţie publică naţională : 20%
• Contribuţie FEADR: 80%.

Niciun comentariu: