joi, 16 august 2007

Axa 3 : Măsura : Renovarea, dezvoltarea satelor, îmbunătăţirea serviciilor de bază pentru economia şi populaţia rurală

Măsura Renovarea, dezvoltarea satelor, îmbunătăţirea serviciilor de bază pentru economia şi populaţia rurală şi punerea în valoare a moştenirii rurale

Articole care stau la baza măsurii
Articolul 52(b)(i) şi 56 al Regulamentului (CE) nr. 1698/2005.
Punctul 5.3.3.2.1 a Anexei II al Regulamentului (CE) nr.1974/2006.
Articolul 52(b) (ii) şi 56 al Regulamentului(CE) nr. 1698/2005.
Punctul 5.3.3.2.2 al Anexei II a Regulamentului (CE) nr. 1974/2006
Articolul 57 al Regulamentului (CE) nr. 1698/2005
Punctul 5.3.3.2.3 al Anexei II a Regulamentului (CE) nr. 1974/2006.

Codul măsurii 322

Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 195
Satele româneşti reprezintă importante centre ale moştenirii culturale (păstrarea tradiţiilor, a
obiceiurilor, arta meşteşugurilor, ansambluri de biserici, situri arheologice, centre istorice, etc). Aceste activităţi specifice contribuie la creşterea atractivităţii modului de viaţă de la sate şi ajută la păstrarea identităţii locale.
Satele româneşti adăpostesc o bogată cultură tradiţională, o arhitectură diversă şi un mod de viaţă bazat pe valori tradiţionale, care în general diferă de la o regiune la alta, cu toate acestea nereuşind să utilizeze cu succes aceste resurse unice în avantajul economic al populaţiei.
Deşi prin implementarea Programului SAPARD s-au realizat o serie de proiecte de infrastructură rurală (2.558 km drumuri construite şi modernizate, 4.918 km reţea de alimentare cu apă, 863 de km reţea de canalizare)şi în activităţi meşteşugăreşti şi de artizanat (19 unităţi meşteşugăreşti susţinute în cadrul cărora activează 155 artizani), necesităţile de renovare şi dezvoltare a satelor sunt încă destul de mari. Numărul comunelor care au beneficiar de proiecte de infrastructura fizică de bază (drum, apă şi canalizare) au fost de 821 din care 441 pentru drumuri, 295 pentru apă şi 85 pentru canalizare.
În acest moment, există oportunitatea de a duce la îndeplinire şi de a folosi cu succes aceste proiecte pilot, ca model pentru a fi reproduse pe o scară mai largă printr-un program de dezvoltare rurală de amploare prin FEADR şi contribuţia naţională.
O abordare integrată care uneşte trei măsuri în una singură – „Servicii de bază pentru economia şi populaţia rural”, „Renovarea şi dezvoltarea satelor” şi „Conservarea şi punerea în valoare a moştenirii rurale” oferă o oportunitate mult mai bună pentru a face un progres în abordarea problemelor şi deficienţelor evidenţiate anterior. O astfel de abordare are la bază două motive importante, primul fiind gradul înalt de interdependenţă al acţiunilor, necesităţi stringente comune, iar cel de-al doilea, necesitatea modernizării, renovării şi revitalizării satelor. Toate acestea sunt nevoi ce presupun în mod egal urgenţe pentru toate cele trei tipuri de activităţi; îmbunătăţirea infrastructurii fizice de bază, renovarea clădirilor publice şi a altor facilităţi şi mai ales crearea acelor servicii de bază care lipsesc.
În plus, dintr-o perspectivă economică va avea mai mult sens abordarea integrată a acţiunilor, în
scopul rezolvării problemelor, decât tratarea lor rând pe rând, ceea ce ar întârziaimplementarea. Dacă fiecare măsură şi activitate sunt abordate individual, procesul de aprobare şi implementare ar fi considerabil mult mai mare.

Obiectivele măsurii

Obiectivul general al măsurii vizează: îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă pentru populaţie, asigurarea accesului la serviciile de bază şi protejarea moştenirii culturale şi naturale din spaţiul rural în vederea realizării unei dezvoltări durabile.
Obiectivul specific vizează creşterea numărului de locuitori din zonele rurale care beneficiază de servicii îmbunătăţite.
Obiectivele operaţionale ale acestei măsuri vizează:
􀀹 Îmbunătăţirea infrastructurii fizice de bază în spaţiul rural;
􀀹 Îmbunătăţirea accesului la servicii de bază pentru populaţia rurală;
􀀹 Creşterea numărului de sate renovate;
􀀹 Creşterea numărului de obiective de patrimoniu din spaţiul rural sprijinite.

Domeniul de aplicabilitate şi acţiuni prevăzute

Sprijinul pentru această măsură vizează investiţii în spaţiul rural22 pentru:
22 Din punct de vedere administrativ, teritoriul României este organizat la nivel NUTS 5 în 319 oraşe (din care 103 municipii – oraşele cele mai importante) care formează zona urbană şi în 2.851 de comune care reprezintă zona rurală (situaţia la 31 dec. 2005) în conformitate
cu Legea 350/2001 privind Amenajarea Teritoriului şi Urbanismului şi Legea 351/2001 privind aprobarea Planului de Amenajare a Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 196
a) Crearea şi modernizarea infrastructurii fizice de bază;
b) Crearea şi dezvoltarea serviciilor de bază pentru populaţia rurală;
c) Protejarea patrimoniului cultural şi natural de interes local.

Tipul de servicii/acţiuni sprijinite

Pentru componenta a):
• Înfiinţarea de drumuri noi, extinderea şi îmbunătăţirea reţelei de drumuri de interes
local ce aparţin proprietăţii publice a unităţii administrative pe teritoriu căreia se
află, aşa cum sunt definite şi clasificate în legislaţia naţională în vigoare;
• Prima înfiinţare, extinderea şi îmbunătăţirea reţelei de apă/apă uzată (captare, staţii
de tratare, alimentare, canalizare, staţii de epurare) pentru localităţile rurale având
sub 10.000 l.e.;
• Prima înfiinţare şi extinderea reţelei de joasă tensiune şi/sau a reţelei publice de
iluminat;
• Achiziţia/dotarea cu echipamente de producere de energie regenerabilă în scop
public;
• Prima înfiinţare şi extinderea reţelei publice locale de alimentare cu gaz către alte
localităţi rurale sau către zone rurale care nu sunt conectate la reţea;
• Prima înfiinţare, extinderea şi îmbunătăţirea platformelor de depozitare a
deşeurilor şi dotarea cu echipamente de management al deşeurilor.
Pentru componenta b):
• Înfiinţarea, amenajarea spaţiilor de recreere pentru populaţia rurală (parcuri, spaţii
de joacă pentru copii, terenuri de sport etc.);
• Renovarea clădirilor publice (ca de ex. primarii) şi amenajări de parcări, pieţe,
spaţii pentru organizarea de târguri etc);
• Investiţii noi în infrastructura socială şi dotarea aferentă pentru centre de îngrijire
copii, bătrâni şi persoane cu nevoi speciale;
• Achiziţionarea de microbuze care să asigure transportul public pentru comunitatea
locală şi amenajarea de staţii de autobuz;
• Achiziţionarea de utilaje şi echipamente pentru serviciile publice (de deszăpezire,
întreţinere spaţii verzi etc.);
• Investiţii de renovare, modernizare şi utilarea aferentă a aşezămintelor culturale
(biblioteci, cămine culturale, centre pentru conservarea şi promovarea culturii
tradiţionale etc.), inclusiv achiziţionarea de costume populare şi instrumente
muzicale tradiţionale utilizate de acestea în vederea promovării patrimoniului
cultural imaterial; de asemenea vor fi susţinute cheltuielile cu achiziţionarea de
echipamente hardware, soft-uri, inclusiv costurile de instalare şi montaj.
Pentru componenta c):
• Restaurarea, consolidarea şi conservarea obiectivelor de patrimoniu cultural din
spaţiul rural - grupa B23 şi natural local (peşteri, copaci seculari, cascade etc);
Teritoriului Naţional. La rândul lor, comunele sunt alcătuite de regulă din mai multe sate (pe total ţară, 12.946 sate) care nu au atribuţii administrative. Transformarea unei comune în oraş se face prin lege. Oraşele şi comunele sunt grupate în judeţe (nivel NUTS 3), care au
funcţii administrative. Cele 42 de judeţe sunt grupate la rândul lor în 8 regiuni de dezvoltare (NUTS 2), fără funcţii administrative.
23 în conformitate cu Lista Monumentelor Istorice, aprobată prin Ordinul Ministrului Culturii şi Cultelor nr. 2.314/8 iulie 2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, an 172 (XVI), Nr. 646 bis din 16 iulie 2004.
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 197
• Studii privind patrimoniul cultural (material şi imaterial) din spaţiul rural cu
posibilitatea de valorificare a acestora şi punerea acestora la dispoziţia comunităţii;
• Achiziţionare de echipamente pentru expunerea şi protecţia patrimoniului cultural.

Tipul de costuri acoperite

Vor fi susţinute de asemenea şi costurile generale legate de întocmirea proiectului precum cheltuielile cu arhitecţii şi inginerii, consultanţa, studii de fezabilitate, achiziţia de patente şi licenţe, în limita a 10% din valoarea totală eligibilă a proiectului iar pentru proiectele care nu prevăd construcţii, în limita a 5%.

Cerinţe generale:

• Investiţia va fi amplasată în spaţiul rural;
• Beneficiarul trebuie să prezinte toate avizele şi autorizaţiile necesare investiţiei
respective, inclusiv cele de mediu;
• Investiţia să se încadreze în prevederile Planul Urbanistic General, cu respectarea
arhitecturii specifice locale, după caz;
• În cazul proiectelor individuale, negeneratoare de profit, sprijinul va fi acordat
pentru cel mult 2, proiecte pe parcursul perioadei de programare (2007-2013);
• Investiţiile în infrastructura de apă/apă uzată în localităţile rurale identificate prin
Master Plan-urile Regionale trebuie să respecte acquis-ul comunitar cu privire la
managementul resurselor de apă (investiţiile în reţeaua de alimentare cu apă se vor
realiza numai împreună cu reţeaua de canalizare şi staţii de epurare);
• Asociaţiile de dezvoltare intercomunitare să se realizeze doar între localităţile
rurale.

Cheltuieli neeligibile:

• Investiţiile pentru infrastructura de apă/apă uzată pentru localităţile rurale care
intra sub incidenţa proiectelor regionale finanţate prin POS Mediu pe baza Master
Planurilor regionale;
• Cumpărarea de teren şi/sau de imobile;
• Impozite şi taxe;
• Costuri operaţionale inclusiv costuri de întreţinere şi chirie;
• Comisioane bancare, costurile garanţiilor, cheltuieli de înfiinţare şi cheltuieli
similare;
• Investiţii care fac obiectul măsurilor din Axa I a PNDR (drumurile de acces la
fermă şi cele de exploataţie forestieră);
• Drumurile judeţene, naţionale şi reţeaua TEN-T;
• Achiziţionarea de bunuri second-hand (utilizate), cu excepţia celor care au ca
obiectiv obţinerea caracterului tradiţional autentic;
• Renovarea şcolilor, grădiniţelor, dispensarelor şi spitalelor;
• Investiţiile în obiective de patrimoniu cultural UNESCO şi naţional;
• Construcţia de aşezăminte culturale noi;

Beneficiari

- Consilii locale şi asociaţii de dezvoltare intercomunitară, conform legislaţiei naţionale în
vigoare;
- ONG-uri, aşezăminte culturale şi instituţii de cult definite conform legislaţiei naţionale în
vigoare;
- Persoane fizice şi juridice doar pentru componenta „c”.
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 198

Intensitatea sprijinului

Sprijinul public (comunitar şi naţional) acordat în cadrul acestei măsuri va fi:
a) de până la 100% din totalul cheltuielilor eligibile pentru proiectele exclusiv publice,
negeneratoare de profit, dar valoarea totală eligibilă a proiectului nu va depăşi:
􀀹 1 milion Euro/proiect în cazul unui proiect de investiţii în infrastructura de bază al
cărui beneficiar este un consiliu local şi 3 milioane Euro/proiect în cazul în care
beneficiar este o asociaţie de dezvoltare intercomunitară;
􀀹 2,5 milioane Euro/proiect în cazul unui proiect integrat24 al cărui beneficiar este un
consiliu local;
􀀹 6 milioane Euro/proiect în cazul unui proiect integrat al cărui beneficiar este o
asociaţie de dezvoltare intercomunitara;
􀀹 Costul total al unui proiect de investiţii privind serviciile de bază pentru populaţie/
amenajarea spaţiilor de interes public/realizarea studii/investiţii legate de protejarea
patrimoniului cultural şi natural de interes local, nu vor depăşi 500.000 Euro.
b) de până la 70% din totalul cheltuielilor eligibile pentru proiectele generatoare de profit.
Volumul sprijinului nu poate depăşi plafonul de 200.000 Euro/beneficiar pentru o perioadă de minim 3 ani fiscali conform regulii „de minimis” stipulată în Regulamentul Comisiei (CE) Nr.
1998/2006.

Criterii de prioritizare

􀀹 Proiecte de investiţii integrate prin asociaţiile de dezvoltare intercomunitară pentru
infrastructura de apă/apă uzată în localităţile rurale care sunt identificate prin Master Planurile
Regionale;
􀀹 Proiectele de investiţii în infrastructura de apă/apă uzată pentru zonele în care apa este
poluată, infestată sau insuficientă;
􀀹 Proiecte de investiţii în infrastructura de drumuri care asigură legătura cu zonele rurale
izolate, cu drumurile judeţene, cu cele naţionale, cu reţeaua de căi ferate, cu zone de interes
turistic şi cu cele executate în cadrul altor proiecte susţinute prin alte fonduri;
􀀹 Proiecte de investiţii integrate prin asociaţiile de dezvoltare intercomunitară.
Descrierea angajamentelor
Pentru proiectele de investiţii publice se va acorda plata în avans în cuantum de până la 20% din
totalul cheltuielilor eligibile, conform art. 56, punctul 2, paragraful 2 din R(CE) 1974/2006.
În conformitate cu prevederile art. 71 alin. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005 se va constitui un sistem eficient de management al riscului, prin cofinanţarea cheltuielilor ocazionate de contribuţia
MADR la înfiinţarea de fonduri locale de garantare rurală pentru acordarea de garanţii cât şi la
constituirea unui fond de contra-garantare în scopul diminuării riscului. Sistemul de garantare rurală va respecta prevederile art. 50-52 din Regulamentul (CE) nr. 1974/2006.
Criteriile şi liniile de demarcare cu alte instrumente financiare ale UE
• Demarcarea sprijinului FEADR, FEDR şi FC pentru infrastructura de apă/apă uzată şi
platforme are la bază Master Plan-uri Regionale şi Planurile Regionale de Management al
24 Un proiect integrat presupune combinarea în acelaşi proiect a cel puţin 2 acţiuni din cadrul aceleiaşi componente sau din componente diferite ale măsurii.
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 199
Deşeurilor elaborate de către MMDD. În Master Planurile Regionale, sunt evidenţiate distinct
aglomerările urbane şi rurale cu peste 10.000 l.e. şi acele aglomerări rurale (având între 10000 şi 2000 l.e.) care se vor încadra în proiecte regionale integrate majore de management al resurselor de apă finanţate prin FC (POS Mediu). Prin urmare prin FEADR (PNDR) se vor susţine proiectele de management al resurselor de apă în localităţile rurale (sub 10 000 de locuitori echivalenţi) care nu intra sub incidenţa proiectelor regionale dar care sunt identificate prin Master Plan-urile
Regionale. De asemenea, vor fi excluse de la finanţare FEADR (PNDR – Axa 3) proiectele de
infrastructură apă/apă uzată din staţiunile balneare şi balneo-climaterice din spaţiul rural care vor fi sprijinite prin FEDR (POR). În ceea ce priveşte platformele de deşeuri, prin POS Mediu se vor acoperi centrele urbane şi doar un număr limitat de localităţi rurale, în special cele situate lângă centrele urbane, urmând ca prin PNDR să se susţină investiţiile în platformele de deşeuri în localităţile rurale care vor avea aviz MMDD.
• Demarcarea intervenţiei FEADR, FEDR şi FC privind infrastructura de transport are la bază
clasificarea drumurilor după cum este stipulat în legislaţia naţională, astfel:
- FEADR (PNDR – Axa3) va susţine investiţiile aferente drumurilor comunale şi a
altor drumuri din interiorul comunei;
- FEDR (POR) va susţine investiţiile aferente drumurilor judeţene şi străzilor urbane;
- FEDR (POS Transport) va susţine investiţiile aferente drumurilor naţionale;
- FC (POS Transport) va susţine investiţiile aferente reţelei TEN-T.
• Demarcarea în privinţa intervenţiei FEADR şi FEDR pentru patrimoniul cultural se face astfel:
- FEADR (PNDR – Axa 3) va sprijini patrimoniul cultural local din mediul rural –
grupa B25
- FEDR (POR) va sprijini:
􀂃 patrimoniul UNESCO şi patrimoniul cultural naţional - grupa A26
􀂃 patrimoniul cultural local din mediul urban - grupa B.
• Demarcarea în privinţa intervenţiei FEADR, FEDR şi FSE privind investiţiile în
infrastructura aferentă serviciilor sociale:
- FEADR (PNDR Axa 3) va susţine investiţiile noi în infrastructura aferentă serviciilor
sociale (centre de îngrijire copii, bătrâni şi persoane cu nevoi speciale) din spaţiul
rural;
- FEDR (POR) va susţine reabilitarea infrastructurii existente.
• Demarcarea cu Axa I a PNDR – vor fi sprijinite investiţiile pentru drumurile de acces la
fermă şi drumurile de exploataţie forestieră.
Finanţare
Alocarea financiară a măsurii pe perioada de programare 2007-2013 este:
Cost Total: 1.579.313.915 Euro
Cost Public: 1.546.181.455 Euro din care:
- contribuţia publica naţională 20%
- contribuţia FEADR 80%
25 în conformitate cu Lista Monumentelor Istorice, aprobată de Ministerul Culturii şi Cultelor
26 în conformitate cu Lista Monumentelor Istorice, aprobată de Ministerul Culturii şi Cultelor

Niciun comentariu: