joi, 16 august 2007

Axa 3: "Furnizarea de servicii de consiliere şi consultanţă pentru fermieri"

Măsura Furnizarea de servicii de consiliere şi consultanţă pentru fermieri

Articole care stau la baza măsurii
Anexa VIII, Secţiunea I Punctul D a Tratatului de Aderare a României şi
Bulgariei, amendat de Decizia Consiliului EC/664/2006;
Articolul 25a şi Anexa IIa punctul 5.3.1.4.3 din Regulamentul 1974/2006
amendat prin Regulamentul 434/2007.

Codul măsurii 143

Motivaţia sprijinului

Fragmentarea excesivă a proprietăţii în agricultură, precum şi lipsa formelor de asociere conduc la perpetuarea unei dualităţi, reprezentată pe de o parte de exploataţiile de subzistenţă şi semisubzistenţă, iar pe de altă parte de exploataţiile comerciale. În cazul exploataţiilor comerciale se poate constata că există încă un dezechilibru, în ceea ce priveşte suprafaţa agricolă utilizată de exploataţiile
familiale (individuale) şi întreprinderile agricole (cu personalitate juridică), ultimele reuşind în mare parte să se adapteze nevoilor unei agriculturi performante, ca urmare a investiţiilor realizate în perioada de pre-aderare.
Dimensiunea economică medie a exploataţiilor era în 2005 de 1,1 UDE. Din totalul celor 4.256.152 exploataţii agricole, numai 1.246.159 trec de pragul de 1 UDE, ponderea celor rămase sub acest prag, fiind de 71% din numărul total al exploataţiilor. Din totalul exploataţiilor agricole, 29% au dimensiune cuprinsă între 1-100 UDE, aceste exploataţii fiind vizate pentru sprijin prin această măsură.
Dimensiunea şi structura suprafeţelor agricole influenţează atât volumul anual de muncă şi
repartizarea timpului de lucru pe activităţi permanente, temporare, sezoniere, ocazionale, cât şi nivelul costurilor, veniturilor şi ciclicitatea acestora.
Ţinând cont de numărul foarte mare de exploataţii de dimensiuni mici (de subzistentă şi semisubzistenţă) din România, care nu au posibilitatea reală de restructurare, segmentul exploataţiilor luat în calcul pentru sprijinul în vederea transformării în exploataţii comerciale viabile economic va include exploataţiile de semi-subzistenţă cu dimensiuni între 2 şi 8 UDE (circa 320 mii exploataţii).
Referitor la venitul gospodăriilor, acesta diferă de la o reşedinţă la alta , astfel că în zonele rurale
media venitului/persoană/lună este aproximativ 95 de Euro. Venitul la nivelul gospodăriilor rurale, provine în special din producţia agricolă şi asigură 43,4% din venitul total. Media venitului provenit din activităţile non-agricole la nivel de gospodărie a fost în anul 2005, de aproximativ 12 Euro/lună reprezentând, 4,1% din venitul net.
Situaţia precară a veniturilor din mediul rural argumentează necesitatea sprijinului în scopul asigurării consultanţei agricole.
Majoritatea fermierilor nu sunt suficient de pregătiţi să îndeplinească condiţiile de ecocondiţionalitate, de accesare a plăţilor directe şi/sau a sprijinul financiar disponibil producătorilor agricoli prin intermediul organizaţiilor comune de piaţă, prin măsurile de sprijin pentru dezvoltare rurală, precum şi pentru respectarea standardelor comunitare privind calitatea alimentelor, diversificarea activităţilor în ferme, protejarea mediului înconjurător, bunăstarea animalelor, calitatea produselor şi a normelor sanitar-veterinare şi fitosanitare, de igienă şi siguranţă profesională.
Având în vedere cele prezentate se justifică susţinerea acordării sprijinului pentru serviciile de
consiliere şi care vor crea o bună premisă pentru utilizarea instrumentelor comunitare, având ca
rezultat o restructurare a fermelor precum şi o îmbunătăţire a managementului exploataţiilor agricole.

Sistemul public şi privat al serviciilor de consiliere şi consultanţă

Agenţia Naţională de Consultanţă Agricolă (ANCA) este o instituţie publică în subordinea
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale care asigură servicii de consiliere şi consultanţă
agricolă producătorilor agricoli, prin intermediul specialiştilor din cadrul oficiilor de la nivel judeţean şi local.
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 155
La nivel teritorial Agenţia Naţională de Consultanţă Agricolă are în subordine:
- la nivel judeţean, 42 de Oficii Judeţene de Consultanţă Agricolă (OJCA);
- la nivel comunal, 546 de Centre Locale de Consultanţă Agricolă (CLCA), în subordinea directă a
OJCA.
În ceea ce priveşte sistemul privat de consultanţă din România (inclusiv ONG-urile) se observă faptul că mai toate firmele de consultanţă, indiferent de dimensiune şi/sau experienţă profesională şi/sau specializare, au o răspândire teritorială care să satisfacă cerinţele la nivelul întregii ţări însă, acestea se adresează de cele mai multe ori exploataţiilor agricole mari.
Prin intermediul Schemei Competitive de Granturi (SCG) vor fi sprijinite proiecte, prin programul MAKIS de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale din fonduri de la Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Granturile sunt dedicate proiectelor de cercetare aplicativă şi celor de extensie. Competiţia este deschisă tuturor furnizorilor de cercetare aplicativă din sectorul public şi privat, precum şi universităţilor, organizaţiilor ne-guvernamentale, sectorului privat şi producătorilor agricoli, precum şi asociaţiilor de agro-procesatori, care sunt încurajaţi să aplice pentru finanţare din SCG.
Obiectivul principal este acordarea de asistenţă Guvernului României pentru îmbunătăţirea capacităţii administrative în vederea creşterii competitivităţii fermierilor şi a procesatorilor agricoli în contextul apartenenţei la Uniunea Europeană. Astfel se doreşte întărirea capacităţii instituţionale a Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a Unităţilor Fitosanitare, modernizarea sistemului naţional de cercetare agricolă şi îmbunătăţirea serviciilor de consultanţă şi instruire. Proiectul se axează pe trei componente importante pentru agricultura din România, respectiv siguranţa alimentelor, cercetarea agricolă şi sistemul de informare şi extensie.
*
* *
Sprijinul acordat prin această măsura va crea şi dezvolta o piaţă de servicii de consiliere şi consultantă specializată şi va oferi servicii de calitate pentru potenţialii beneficiari ai fondurilor acordate prin măsurile de dezvoltare rurală.

Obiectivele măsurii


Obiectiv general

Ameliorarea gestionării durabile de către fermieri a exploataţiilor lor având ca rezultat creşterea
performanţei fermelor.

Obiectiv specific

Îmbunătăţirea managementului general al exploataţiilor agricole pentru atingerea performanţei, cu impact asupra ameliorării generale a rezultatelor (output-urilor) acestor exploataţii, diversificarea fermelor, identificarea cerinţelor necesare respectării standardelor comunitare privind siguranţa profesională la locul de muncă şi protecţia mediului.

Obiective operaţionale

Acordarea de sprijin entităţilor publice sau private care oferă agricultorilor servicii de consiliere şi consultanţă agricolă menţionate în anexa VIII, secţiunea I D din Tratatul de Aderare a Bulgariei şi României.
Facilitarea accesului la serviciile de consiliere şi consultanţă a beneficiarilor măsurii de semisubzistenţă pentru a asigura trecerea acestora în categoria fermelor comerciale.
Elaborarea de planuri de afaceri, consiliere pentru întocmirea cererilor de a beneficia de măsuri de dezvoltare rurală în special pentru instalarea tinerilor fermieri.
Consiliere şi consultanţă privind respectarea bunelor practici agricole şi de mediu şi cerinţele
obligatorii în materie de gestiune prevăzute în articolele 4 şi 5 şi anexele III şi IV la Regulamentul (CE) nr. 1782/2003 de stabilire a unor norme comune pentru schemele de sprijin direct din cadrul politicii agricole comune şi de stabilire a unor scheme de sprijin pentru agricultori.
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 156

Domeniul de acţiune al măsurii

Scopul măsurii este de a sprijini agricultorii să utilizeze serviciile de consiliere şi consultanţă în
vederea restructurării şi îmbunătăţirii performanţelor generale ale activităţii acestora.
Consilierea va contribui la diseminarea şi înţelegerea practică a aplicării şi respectării bunelor practici agricole şi de mediu, asigurând condiţiile de protejare a mediului înconjurător şi utilizarea unor
practici agricole prietenoase cu mediul. De asemenea, consilierea va contribui şi la elaborarea
planurilor de afaceri necesare pentru accesarea fondurilor în vederea stabilirii tinerilor fermieri în mediul rural şi pentru fermele de semi-subzistenţă.
Consultanţa va contribui la buna informare a agricultorilor pentru modernizarea fermelor, reorientarea calitativă a producţiei, diversificarea fermelor, aplicarea practicilor de producţie compatibile cu conservarea şi promovarea peisajului, pentru protejarea mediului, respectarea standardelor de igienă şi bunăstare animală şi pentru dobândirea aptitudinilor manageriale necesare administrării unei exploataţii viabilă din punct de vedere economic. Consultanţa vizează şi aplicarea standardelor privind siguranţa ocupaţională la locul de muncă bazate pe legislaţia comunitară.
Se va urmări difuzarea de cunoştinţe în materie de gestiune şi administrare a terenurilor şi a
exploataţiilor agricole, de aplicare a bunelor practici agricole şi de mediu conform Cap. 1 articolele 4 si 5 şi anexele III si IV din Regulamentul (CE) nr. 1782/2003.
Acţiunile sprijinite în cadrul măsurii:
a) Elaborarea planurilor de management şi a cererilor de finanţare/cererilor de plată pentru
măsurile din axele prioritare I, II si III din cadrul Programului Naţional de Dezvoltare
Rurală
b) Asistenţa şi întocmirea aplicaţiilor de sprijin şi a planului de afaceri pentru măsurile
privind fermele de semi-subzistenţă şi de instalare a tinerilor fermieri. (Din 2010 – 2013
numai pentru fermele de semi-subzistenţă.)
c) Elaborarea aplicaţiei pentru schema de agro-mediu
d) Evaluarea eligibilităţii fermelor de semi-subzistenţă pentru elaborarea aplicaţiei pentru
măsura 141
e) Consiliere privind managementul exploataţiei şi aplicarea bunelor practici agricole şi de
mediu aşa cum sunt prevăzute în articolele 4 şi 5 din Regulamentul (CE) nr. 1782/2003 şi
anexele III şi IV ale aceluiaşi regulament, privind normele de securitate la locul de muncă
precum şi alte condiţii prevăzute în regulamentele comunitare.
f) Evaluarea performanţelor exploataţiilor în materie de evidenţă a gestiunii economice
agricole.
g) Pregătirea unor pliante şi materiale informative.
h) Elaborarea studiilor pentru măsurile de împădurire din axa II.
Consultanţa va include vizite regulate în ferme, asistenţa pentru identificarea şi coordonarea
consultanţei adiţionale de specialitate (ex. pregătirea aplicaţiei pentru agro-mediu), ajutor pentru obţinerea creditului (ex. participarea la întâlniri cu potenţialii creditori), asistenţa pentru elaborarea documentelor, monitorizarea implementării planului de afaceri etc.
Pentru planificarea, efectuarea, coordonarea si evaluarea utilizării serviciilor de consiliere se va avea în vedere în mod activ aplicarea principiului egalităţii de şanse între femei si bărbaţi.

Beneficiari

Beneficiarii acestui sprijin sunt fermierii care vor beneficia de consultanţă furnizată de entităţi
publice sau private selectate.
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 157

Definiţia fermierului

Fermier – persoană fizică sau juridică sau un grup de persoane fizice sau juridice, indiferent de
statutul juridic conferit grupului de către legislaţia naţională, a căror exploataţie este situată pe
teritoriul ţării şi care practică activităţi agricole sau agricole şi silvice.

Detalii privind selecţia consultanţilor

Sprijinul se acordă furnizorilor de consiliere si consultanţă, entităţi publice sau private, care au fost selectate în urma procedurii de selecţie prezentată în Ghidul de aplicare al măsurii:
Entităţile publice sau private selectate pentru a oferi servicii de consiliere şi consultanţă pentru
agricultori trebuie să îndeplinească următoarele condiţii minime:
a) Să dispună de personal calificat (pentru fiecare domeniu de intervenţie furnizorul de consultanţă
va prezenta competenţele şi calificările consilierilor; diploma care certifică calificarea
profesională la nivel de minim învăţământ postliceal şi 1 an de experienţă în funcţii de consiliere
şi consultanţă).
b) Să dispună de facilităţi administrative şi tehnice corespunzătoare activităţii de consiliere şi
consultanţă
c) Să deţină experienţă, apreciere şi credibilitate în activitatea de consiliere şi consultanţă
specializată
d) Activitatea de consultanţă şi consiliere în domeniul proiectului să fie prevăzută în obiectul lor de
activitate stabilit potrivit legii
e) Furnizorul trebuie să se angajeze pentru păstrarea confidenţialităţii informaţiilor primite de la
beneficiarul căruia îi va furniza consultanţă.
Ca şi criterii generale de selecţie pot fi:
a) Prezentarea unui portofoliu de proiecte de consultanţă specializată pentru proiecte
finanţate din fonduri internaţionale, rambursabile sau nerambursabile, sau din fonduri
naţionale câştigate în sistem competiţional;
b) Disponibilitatea de a particulariza servicii de consultanţă la solicitarea beneficiarului de
proiecte;
c) Disponibilitatea de a furniza servicii pentru un număr minim de 50 de beneficiari, pe
durata contractului.
Nevoile de consiliere şi consultanţă sunt identificate la nivel judeţean de către Direcţiile pentru
Agricultură şi Dezvoltare Rurală (DADR), împreună cu OJCA (Oficiile Judeţene de Consultanţă
Agricolă), OJPDRP (Oficiile Judeţene pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit), ONG-uri, asociaţii,
fermieri, etc.. Ulterior, DADR-urile structurează nevoile de consiliere şi consultanţă şi propun diferite acţiuni în funcţie de: domeniu, zonă, perioadă, număr proiecte, caracteristici generale ale
participanţilor, etc.
DADR-urile (sub coordonarea DGDR – AM pentru PNDR) sau DGDR – AM pentru PNDR
elaborează documentaţia pentru selecţia furnizorilor de consiliere şi consultanţă şi organizează
selecţia acestora.
Implementarea proiectelor se va face la nivel local de către DADR împreună cu structura locală
APDRP.
În cazul proiectelor specifice la care selecţia se organizează la nivel naţional implementarea se va face de către DGDR – AM pentru PNDR împreună cu APDRP.
Lista furnizorilor de servicii de consiliere şi consultanţă selectaţi va fi actulizată periodic în funcţie de disponibilitatea furnizorilor şi de consideraţiile Autorităţii de Management pentru PNDR (Programului Naţional de Dezvoltare Rurală) din MADR (Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale) privind calitatea serviciilor oferite.
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 158
Criteriile şi procedura de selecţie a firmelor de consultanţă vor fi detaliate în Ghidul de aplicare a
măsurii. Se va avea în vedere ca la întocmirea criteriilor de selecţie să predomine calitatea furnizării consultanţei şi în al doilea rând costul serviciului furnizat.

Volumul şi nivelul sprijinului

Volumul sprijinului este de 100% cheltuieli eligibile (80% contribuţie comunitară şi 20% contribuţie naţională)
Tipul şi cuantumul sprijinului vor fi stabilite prin legislaţie naţională pe baza unor tarife, în funcţie de tipul serviciilor prestate.
Detaliile pentru serviciile oferite şi suma exactă care va fi plătită pentru fiecare serviciu vor fi incluse în contractele semnate cu fiecare furnizor de consultanţă.

Nu sunt eligibile:

Cheltuieli de investiţii.
Finanţare
Costuri totale: 158.692.463 Euro
Cheltuieli publice: 158.692.463 Euro din care contribuţia FEADR 126.953.971 Euro
Acorduri tranzitorii
În cadrul programului SAPARD - România nu a existat o măsură specifică destinată serviciilor de
consiliere.
Obiective cuantificabile pentru indicatorii generali ai UE
Tip de
indicator Indicator Obiective
2007-2013
Output
• Număr de agricultori care beneficiază de sprijin
• Tipul serviciului oferit:
o planuri de management şi cereri de finanţare/cereri de plată
pentru măsurile din axele prioritare II şi III din cadrul Programului
Naţional de Dezvoltare Rurală;
o aplicaţii de sprijin şi planuri de afaceri pentru măsura de sprijin a
fermelor de semi-subzistentă;
o aplicaţii de sprijin şi planuri de afaceri pentru măsura de instalare
a tinerilor fermieri;
o elaborarea aplicaţiilor pentru schema de agro-mediu;
􀀹 Consiliere/consultanţă;
105.795
Rezultat Creşterea VAB în exploataţiile sprijinite 529 mil. Euro
Impact Productivitatea muncii: schimbări în valoare adăugată brută (VAB) pe
echivalent norma întreagă. Creştere cu 8%

Niciun comentariu: